This is an outdated version published on 2025-09-16. Read the most recent version.

FEMALE VOICES IN MEMORIES OF MARTA

THE FEMALE CONDITION IN ALMEIDA'S NOVELS

Authors

Keywords:

Women, Literature, Memories of Marta

Abstract

Women have never been absent from history, but their voices have been silenced by anthropocentric and universalising discourses. In line with this, power and gender relations have generated in human thought the myth of the weaker sex, which has perpetuated itself over time and contributed to the silencing of female voices. Based on this, this work seeks to analyse the female condition in the work Memories of de Marta (1899) by Júlia Lopes de Almeida. Thus, through a literary study, we highlight in this article the condition of widowhood represented by the protagonist's mother, the difficulties experienced by women from the lower classes, and the context of education presented by the protagonist of the novel. Thus, as a bibliographic study, a critical reading was carried out of materials that provided theoretical support for the work of interpretation, in particular the theoretical postulates of Beauvoir (1949), Duarte (2016), Saffioti (1976), Tedeschi (2012), Uekane (2010), Wollstonecraft (2020), among others. It is concluded that Memories of Marta (1899) contributes to the understanding
of the history of women on the national stage by giving them a voice in her novel, becoming central to literature by presenting a first-person female narrative voice. In this way, the work brings women's voices to the fore at a time when silencing and erasing them in the field of writing was common.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Júlia Lopes de. Memórias de Marta. São Paulo: Editora Casa Durski, 1899.

AMED, J. P. Júlia Lopes de Almeida (1862-1934). Um novo ambiente para as

mulheres: descubrindo-se escritora no Brasil. Projeto História: Revista do Programa

de Estudos Pós-Graduados de História, [S. l.], v. 57, 2016. Disponível em:

https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/25536. Acesso em: 15 jun.

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de

Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BRANDÃO, Silmária Souza. Linhas partidas: viuvez, gênero e geração em Salvador

(1850-1920). 2013. 247 f. Tese (Doutorado em Estudos Interdisciplinares sobre

Mulheres, Gênero e Feminismo) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas,

Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Mulheres são maioria na docência e gestão da

educação básica. Portal Gov.br, 2023. Disponível em:

<https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/marco/dia-da-mulher-mulheres-sao-maioria-na-docencia-e-gestao-da-educacao-basica>. Acesso em: 05 jul. 2025.

DUARTE, Constância Lima. Imprensa feminina e feminista no Brasil: século XIX –

Dicionário ilustrado. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

ENGEL, Magali Gouveia. Júlia Lopes de Almeida (1862-1934): uma mulher fora de

seu tempo?. La Manzana de la Discordia, Universidad del Valle, Centro de Estudios

de Género, Mujer y Sociedad, vol. 4, n. 2, 2009. Disponível em:

https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53720. Acesso em: 26 abr. 2025.

LEITE, Suely. Vozes femininas na literatura brasileira. 1. ed. – Campinas, SP :

Pontes Editores, 2024.

PESSOA, Eurídice Hespanhol Macedo. Memórias de Marta de Julia Lopes de

Almeida: uma narradora burguesa num contexto de exclusão social. Revista de

Interdisciplinaridade e Estudos Aplicados. Universidade do Estado do Rio de Janeiro

(Uerj), São Gonçalo, RJ, Brasil, 2021.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A Mulher na Sociedade de Classes: mito e

realidade. Petrópolis: Vozes, 1976.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero, patriarcado, violência. 2.ed. São

Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015.

SCHUELER, A. F. M. DE. Crianças e escolas na passagem do Império para a

República. Revista Brasileira de História, v. 19, n. 37, p. 59–84, set. 1999.

TEDESCHI, Losandro Antonio. As mulheres e a história: uma introdução teórico

metodológica. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2012.

UEKANE, Marina Natsume. Mulheres na sala de aula: um estudo acerca do

processo de feminização do magistério primário na corte imperial (1854-1888).

Niterói: Revista Gênero, v. 11, n. 1, p. 35-64, Dossiê Vozes, Memòrias e Caminhos

Percorridos: no Masculino e no Feminino, 2010. Disponível em:

<https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/30933>. Acesso em 26 maio.

WOLLSTONECRAFT, Mary. Reivindicação dos direitos da mulher. Tradução de

Celina Vergara. São Paulo: Lafonte, 2020.

Published

2025-09-16

Versions