"LITTLE BY LITTLE, THE EMPTINESS WAS DIMINISHING...": CHILDREN’S LITERATURE, FRACTURING THEMES AND EXPANSION OF EXPERIENCES OF THE READER CHILD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v8i1.3379

Abstract

In a context of crisis and permanent transformation of the referents and parameters that organize life, bringing significant implications to the modes of the subjects modes feel and relate, the fracturing themes, avoided for a long time, are often contemplated in children’s literature, with the approach, for example, the existential sufferings experienced by children and their ways of facing them. Considering this and taking as a basis the book "Vazio", by the spanish writer Anna Llenas, and the reflections made by authors who discuss the literature, its themes and influence on the formation of subjects, this text is intended to highlight the humanizing character of literature for children who, while art and space for dealing with themes that are part of everyone’s life, play a significant role in expanding the experiences and understandings of the small reader about himself and what surrounds him.

 

Keywords: Fracturing themes. Children’s literature. Child reader. Children’s experiences.

Author Biographies

Fabíola Cordeiro de Vasconcelos, UFCG

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (1995), graduação em Licenciatura Plena em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba (1992) e mestrado em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (1999). Atualmente, é professora lotada na Unidade Acadêmica de Educação do Centro de Humanidades da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de educação, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, leitura, produção textual na academia e literatura infantil.

Maria Betania Barbosa da Silva Lima, UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE - UFCG

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino - PPGLE da universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (2012); Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal da Paraíba (2005); Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (2005); Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (2003). Professora efetiva da Unidade Acadêmica de Educação Infantil da Universidade Federal de Campina Grande. Integrante do Grão ( Grupo de Grupo de Estudos e Pesquisas Crianças, Infâncias e Educação Infantil. Áreas de interesse: Educação Infantil, Práticas pedagógicas na Educação Infantil, Letramento literário e Inclusão.

Published

2024-03-28 — Updated on 2024-03-28

Versions

How to Cite

CORDEIRO DE VASCONCELOS, F.; BARBOSA DA SILVA LIMA, M. B. "LITTLE BY LITTLE, THE EMPTINESS WAS DIMINISHING...": CHILDREN’S LITERATURE, FRACTURING THEMES AND EXPANSION OF EXPERIENCES OF THE READER CHILD. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 35–55, 2024. DOI: 10.18817/rlj.v8i1.3379. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3379. Acesso em: 15 may. 2024.