LULU OU A HORA DO LOBO: A CRITICAL ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v8i1.3426

Abstract

This paper aims at presenting a critical analysis of Lulu ou a Hora do Lobo, by Portuguese writer João Pedro Mésseder. The edition analyzed is from 2013, published in Brazil by IMP. For the analysis, it is considered the concept of illustrated album (RAMOS, 2011). It is also considered the thematic relation with the Brazilian literary tradition in works for children’s readers (GREGORIN FILHO, 2012), among other aspects intertwined with these elements. The creativity of the scrutinized literary work is established in the appropriation of aspects of traditional fairy tales, approaching retelling, with successive resignifications that deconstruct stereotypes and install more open possibilities for interpreting the text.

Author Biography

Thiago Alves Valente, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduado em Letras, habilitação em Língua Portuguesa, Alemã e Inglesa, e respectivas literaturas, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), em 2001. Pós-graduação na área de "Literatura e vida social": mestrado em Letras pela UNESP-Assis, em 2004; doutorado em Letras pela UNESP-Assis, em 2009. Atualmente é professor da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP-Cornélio Procópio), desenvolvendo atividades de pesquisa nos seguintes temas: Literatura Infantil/Juvenil Brasileira, Teoria Literária e Metodologia do Ensino de Literatura. É membro dos grupos de pesquisa Literatura Juvenil: crítica e história; Leitura e Literatura na Escola. Coordena o GT Leitura e Literatura Infantil e Juvenil, da ANPOLL no biênio 2021-2022. É aluno de pós-doutorado do Programa de Pós-Graduação em Letras (PLE), da Universidade Estadual de Maringá.

Published

2024-03-28 — Updated on 2024-03-28

Versions

How to Cite

VALENTE, T. A. LULU OU A HORA DO LOBO: A CRITICAL ANALYSIS. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 74–85, 2024. DOI: 10.18817/rlj.v8i1.3426. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3426. Acesso em: 16 may. 2024.