IS THAT REALLY WHAT IT'S ABOUT? HOW DOES THE READER INTERPRET THE ABUSIVE RELATIONSHIP IN "THE GENEROUS TREE"?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v8i1.3373

Abstract

The article proposes a social critical re-reading of Shel Silverstein's "The Giving Tree", based on the theory of aesthetics of reception and the concept of residuality. The central theme of the book is the friendship between a boy and a tree, creating the illusion of affection and loyalty. However, with a critical eye and contemporary debates, the dilemma remains whether the relationship presented is positive or can be considered abusive.The objective is, therefore, to investigate the cultural vestiges imposed and accepted in society that hinder a more effective look, and allied to social movements of reinterpretation of bad and criminal historical customs, to synchronize the interpretation of the reading to the current debates.

 

Author Biography

Marcelo Jucá, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras na Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) com bolsa CAPES-PROEX e Mérito Acadêmico. Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP (2012), graduado em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Metodista de São Paulo. Possui especialização em Educação a distância (EAD) , cursos de extensão em Semiótica Psicanalítica (2009) e História do Cinema (2008) pela PUC-SP. É autor de livros de poesia, prosa e livros-álbum voltados ao público infantojuvenil, alguns deles recebendo reconhecimento literário, caso de Ilha (2020), O que pegamos emprestados dos outros (2019) e Você faz, eu faço também (2018). É escritor e tem experiência em oficinas de escrita literária. Atuou como educador e como jornalista colaborou em diversos veículos de comunicação, como Folha de S.Paulo, Editora Abril, Editora Escala e Agências de Conteúdo. Atualmente colabora como colunista no Blog da Leiturinha e com reportagens no Blog da Carochinha.

Published

2024-03-28 — Updated on 2024-03-28

Versions

How to Cite

JUCÁ, M. IS THAT REALLY WHAT IT’S ABOUT? HOW DOES THE READER INTERPRET THE ABUSIVE RELATIONSHIP IN "THE GENEROUS TREE"?. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 21–34, 2024. DOI: 10.18817/rlj.v8i1.3373. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3373. Acesso em: 15 may. 2024.