QUAL A CONTRIBUIÇÃO DA SEMÂNTICA E DA PRAGMÁTICA PARA A AQUISIÇÃO DA COMPETÊNCIA COMUNICATIVA EM LÍNGUA ESPANHOLA O MATERIAL DIDÁTICO SOB INVESTIGAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i02.2404

Abstract

: With an interdisciplinary character, this work aims to highlight the presence and importance of semantic and pragmatic aspects in Spanish language activities, whose focus is the acquisition of communicative competence (CC), one of the key concepts in Applied Linguistics (AL) . When pointing out the place occupied by Semantics and Pragmatics in the formation of competent foreign language (LE) learners, we defend that Semantics and Pragmatics, being an interface of each other, dialogue with the concept of communicative competence, once that knowing the meaning of the word rat in Spanish is as important as knowing how to use it, how and when. About the methodology, the approach is qualitative and the method is bibliographic (PAIVA, 2019). In order to achieve the proposed objective, we count on the contributions of Almeida Filho and Franco (2009), Cançado (2008), Widdowson (2005), Araújo (2007), among others.

 

Author Biographies

Thays Costa Lisboa de Sá, UFMA

Mestranda do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Maranhão. Graduada em Letras Língua Portuguesa e Língua Espanhola e suas respectivas literaturas pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), com intercâmbio na Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pelo Instituto de Ensino Superior São Franciscano (IESF) e em Ensino de Língua Espanhola pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Professora de Língua Portuguesa da rede pública municipal de São Luís, de Língua Espanhola da rede pública estadual e preceptora do Programa Residência Pedagógica da CAPES, em parceria com a Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). 

Ana Lúcia Rocha Silva, Universidade Federal do Maranhão/UFMA

Professora Doutora do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Maranhão. 

Published

2021-01-10

How to Cite

THAYS COSTA LISBOA DE SÁ; ROCHA SILVA, A. L. QUAL A CONTRIBUIÇÃO DA SEMÂNTICA E DA PRAGMÁTICA PARA A AQUISIÇÃO DA COMPETÊNCIA COMUNICATIVA EM LÍNGUA ESPANHOLA O MATERIAL DIDÁTICO SOB INVESTIGAÇÃO . JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 02, p. 169–186, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v4i02.2404. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2404. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE