THE SOUNDSCAPE IN A FACE DO ABISMO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i02.2401

Abstract

This essay analyzes the sounscape in the novel A face do abismo (The face of the abyss). The narrative, drawn from the perspective of two different narrators, stitches the 82 years of existence of a small town in the interior of Rio Grande do Sul, colonized by Germans, which disappears under the waters after the construction of a dam. Through the different points of view of the text, it is possible to verify the sonic transformations that occurred in the space and time of the narrative. The concept of soundscape used to support this analysis comes from the studies by Schafer (2011) and Werlang (2011) and is used to demonstrate the configuration of the soundscape in the novel.

Author Biographies

Viviane Aparecida Pandolfo Debortoli, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora efetiva na rede estadual do Rio Grande do Sul.

Gérson Luís Werlang, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria – Brasil. Realizou estágio pós-doutoral em Educação Musical na Universidade Federal de Santa Maria – Brasil. Professor do Departamento de Música, da Pós-Graduação em Música e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM. Doutor em Letras e Mestre em Música.

Published

2021-01-10

How to Cite

VIVIANE APARECIDA PANDOLFO DEBORTOLI; GÉRSON LUÍS WERLANG. THE SOUNDSCAPE IN A FACE DO ABISMO. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 02, p. 150–168, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v4i02.2401. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2401. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE