LEITURAS DO MARANHÃO: UMA PROPOSTA DE ENSINO DE LITERATURA A PARTIR DE TEXTOS DE AUTORES MARANHENSES EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO DE TIMON (MA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i02.2386

Abstract

This work aims to present the effective results of the Leituras do Maranhão Extension Project: a proposal to teach Literature from texts by Maranhão authors in a Timon High School (MA). The development of this project covers the period from September 1st, 2016 to August 31st, 2017 and aims to expand, through reading and interpretation of poetic texts by Maranhão authors, the power of oral and written critical argumentation of students of the 2nd year of high school in a state school belonging to the municipality of Timon - MA. The justification for the execution of the project is that, being located between two Brazilian states (Maranhão and Piauí), the city of Timon demonstrates little identity with the culture of Maranhão. As a consequence of this geographical location, the Timon secondary students reveal to know more about the culture of Piauí than that of Maranhão. The work methodology adopted turns to the practice of teaching literature aiming at the formation of the student's critical thinking.

Author Biographies

Rhusily Reges Lira, Universidade Estadual do Maranhão - Campus Timon

Mestranda em Letras área de concentração em Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí - UFPI; Graduada em Letras - Português pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. É integrante do Núcleo de Pesquisa em Literatura e Linguagem - LITERLI e do Núcleo de Estudos em Neorregionalismo, Imaginário e Narratividade - NENIN. Realiza estudos sobre Literatura Brasileira e Literatura e outras artes.

Natércia Moraes Garrido, UEMA/IFMA

Professora efetiva do Departamento de Letras da Universidade Estadual do Maranhão e do Instituto Federal do Maranhão, ambas instituições localizadas em Caxias (MA); Doutoranda em Literatura e Crítica pela PUC-SP.

Published

2021-01-10 — Updated on 2021-01-13

Versions

How to Cite

LIRA, R. R.; NATÉRCIA MORAES GARRIDO. LEITURAS DO MARANHÃO: UMA PROPOSTA DE ENSINO DE LITERATURA A PARTIR DE TEXTOS DE AUTORES MARANHENSES EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO DE TIMON (MA) . JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 02, p. 90–100, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v4i02.2386. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2386. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE