OF ACRID PERFUMES AND DARK PLEASURES: TEÓFILO DIAS’ FATAL FLOWERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i1.2195

Abstract

This article’s main objective is to analyze the first part of the work Fanfarras, published in 1882 by Teófilo Dias, which receives the title of Flores funestas, where the presence of Baudelairian traits is more evident, especially: the idea of femme fatale and its corrosive substances that infect the senses of the poem’s subject; the restoration of the carnal aspect of women, in contrast to the anemic romantic representation; and a certain perversity. In this way, the article is divided into three main sections, in which we discuss: perfumes, femme fatale and synesthesia; delusions, fantasy and the erotic body; and, finally, the bestiality of desire, in A matilha, and the ideal of the light stone, in A estátua, two erotic tendencies.

Author Biography

Paulo Henrique Pergher, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Literatura, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciado em Letras e Literatura Portuguesa, também pela UFSC, onde atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), através do Núcleo de Pesquisas em Informática, Literatura e Linguística (NUPILL), desenvolvendo pesquisas sobre poesia do século XIX, em especial, sobre Múcio Teixeira, assim como sobre a análise de poemas, a partir da ferramenta digital Aoidos. Trabalhou, ainda, na editoração de duas revistas científicas, quais sejam: Texto Digital e Mafuá.

Published

2020-07-06

How to Cite

PERGHER, P. H. OF ACRID PERFUMES AND DARK PLEASURES: TEÓFILO DIAS’ FATAL FLOWERS. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 43–58, 2020. DOI: 10.18817/rlj.v4i1.2195. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2195. Acesso em: 19 may. 2024.