INCIDENT METALINGUISTIC REPRESENTATIONS FOR MEANING CONSTRUCTION WHEN READING IN A NEIGHBOR LANGUAGE

Authors

  • Christian Degache GRENOBLE-ALPES
  • Louise Dabène GRENOBLE-ALPES
  • Fernanda Felix Universidade Federal do Paraná
  • Thomas de Fornel Université de Bordeaux e Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v3i2.2044

Abstract

This article aims to analyze some aspects of metalinguistic activities employed by francophone subjects when reading a text in an unknown romance language. Those activities are apprehended from their own discourses about the construction of meaning. The outlined metalinguistic sequences are classified under an organized taxonomy, according to the spontaneity of apparition by one side and their level of conceptualization evaluated by the degree of structuration related to assertions or proposed questions. We have analyzed results from a quantitative point of view, having under consideration the demands for a comprehension-aid device designed for non-expert alumni in a parallel elaboration.

Author Biographies

Christian Degache, GRENOBLE-ALPES

Professor titular (Professeur des Universités) na Unidade de Formação e Pesquisa (UFR LLASIC, dep. Ciências da Linguagem e FLE) da Université Grenoble-Alpes

Louise Dabène, GRENOBLE-ALPES

Professor no Lycée de Sèvres (1958-1967). Assistente de espanhol na Universidade de Nanterre (1967-1969), assistente de mestre no Instituto de Linguística Aplicada e Didática da Linguagem da Universidade de Vincennes (1969-1973). Professor na Universidade Stendhal - Grenoble 3 (1973-1998)

Fernanda Felix, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Letras - Estudos Linguísticos PPGLET - Universidade Federal do Paraná Coordenadora de Área - Associação Ler.com

Thomas de Fornel, Université de Bordeaux e Universidade Federal do Paraná

Formado na França em Letras, graduado no curso preparatório de Letras para as Grandes Écoles - Lycée Gay-Lussac de Limoges (2012) e em Letras Francês pela Université Charles de Gaulle Lille 3 (2013), mestrado em Letras Francês na área de Estudos Literários, pela Université Jean-Jaurès Toulouse 2 (2016) e em Ciências da Linguagem na área de Francês Língua Estrangeira pela Université d'Artois (2017). Foi Assistente de Língua Francesa na Inglaterra, no estabelecimento Christ the King Catholic High School and Sixth Form Center, Southport - com o programa do Centro Internacional de Estudos Pedagógicos (2014) e atuou como Professor-Leitor de Francês no Instituto Federal do Paraná (2017) e na Universidade Federal do Paraná (2018), em parceria com a Embaixada da França e com o Ministério dos Negócios Estrangeiros. Interessa-se principalmente pelos seguintes temas: literaturas em língua francesa; literatura comparada; ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras; intercompreensão das línguas neolatinas; interculturalidade.

Published

2019-12-31

How to Cite

DEGACHE, C.; LOUISE DABÈNE; FELIX, F.; DE FORNEL, T. . INCIDENT METALINGUISTIC REPRESENTATIONS FOR MEANING CONSTRUCTION WHEN READING IN A NEIGHBOR LANGUAGE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 258–268, 2019. DOI: 10.18817/rlj.v3i2.2044. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2044. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE