TRACES, MEMORY AND HUMAN DRAMA IN THE NOVEL BANGUÊ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i1.2825

Abstract

This paper aims to present a reading of the novel Banguê (1934), by José Lins do Rego, based on Walter Benjamin's (2006) theory of the trace (SEDLMAYER, GINZBURG, 2012). Banguê presents as its central theme the context of the sugar cane mills in northeastern Brazil and has as its protagonist narrator Carlos de Melo, grandson of the miller coronel José Paulino. It is from Carlos' life stories (the traces) that the reader will understand what happened in his past. Based on the transformations experienced by Carlos and the Santa Rosa mill, we will try to map the traces that the narrative presents to signify the remains. It is possible to see that the trajectory lived by Carlos de Melo reveals a meeting between past and present, a past of abundance and apogee of Santa Rosa; a present of decadence of the mill and loneliness of Carlos de Melo. In this way, the trace theorie consists of an interpretative procedure of the past that presupposes thinking the narrative from a historical point of view, placing the thing lived in times of yesteryear. According to Ginzburg (2012), novels like Bangê expose conflicting worlds without conciliation in which strangeness is accentuated. Amidst so many conflicts experienced by the characters, we can try to understand the historical, economic, and social past of the country.

Author Biographies

Maria Aparecida de Almeida Rego, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras (2006), Especialização em Leitura e Produção de Texto (2011) e Especialização em Literatura e Cultura do Rio Grande do Norte (2013) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre (2015) em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Cursa Doutorado em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem/UFRN. É professora Formadora do Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy (RN), professora de Língua Portuguesa da Rede Municipal do Natal. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, Literatura Norte-Riograndense e Leitura e Produção de Textos. É pesquisadora vinculada ao Núcleo Câmara Cascudo de Estudos Norte-Riograndense. Autora do livro "Entre salinas e maledicências: uma leitura do romance 'Macau' em contexto de ensino" (2018). 

Derivaldo dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras (1994) e mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1998); doutorado em Teoria literária pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e Pós-doutorado pela UFMG (2019). É professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, lotado no Departamento de Letras (UFRN); professor e orientador nos cursos de mestrado e doutorado do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN), do mestrado profissional (PROFLETRAS/NATAL-RN). Líder do Grupo de Pesquisa Estudos da Modernidade: processos de formação cultural, cadastrado no CNPq, com pesquisas voltadas para os seguintes temas: literatura e representações sociais, literatura e história, tradição e modernidade, silêncio e violência, memória social e identidades. 

Published

2022-07-28

How to Cite

ALMEIDA REGO, M. A. de; DOS SANTOS, D. TRACES, MEMORY AND HUMAN DRAMA IN THE NOVEL BANGUÊ. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 356–372, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i1.2825. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2825. Acesso em: 16 may. 2024.